Gast English






Album : PoŽzie voor boven de bank

Poëzie voor boven de bank is de titel van de
expositie die in juli 2005 geopend werd in
galerie Joghem te Amsterdam. De expositie
van handgeschreven poëzie op behang door
32 dichters, reisde voor een tweede ronde
naar Crossing Border te Den Haag en voor
een derde ronde naar de bibliotheek te Gro-
ningen. De vierde stad die de expositie aan-
deed was Schiedam waar een jaar na de
start de gedichten te zien waren in Biblio-
theek Stadserf, Bibliotheek Noord alsook
in de plaatselijke boekhandels. Vanaf 9
december 2006 tot 6 januari 2007 zal de
expositie in Vlaanderen te zien zijn en wel
in de stad Waregem.

Blad : 5 6 7 8 9 10

vorig blad | overzicht

Ingevoerd door SAGE

 

 
 
 
 
Rauhfaser, Catharina Blaauwendraad
klik op een foto om te vergroten
Klik op de foto voor vergroting
 
Uitgebreide beschrijving | Pagina groot
 
RAUHFASER

Hier stampt jouw voet de buikwand open,
hier streept jouw hand de rekening,
hier zijn de benen doorgelopen
als in een kindertekening.

Hier veegt mijn bezemvoet jouw lokken,
hier streelt jouw bezemhand mijn wang,
hier, onze ledematen stokken
verscheuren het structuurbehang.


© Catharina Blaauwendraad
Amsterdam, 7 mei 2005
Illustraties: Masha Blaauwendraad (1991)


Catharina Blaauwendraad (1965) debuteerde in 1989 in het literaire kwartaaltijdschrift De Tweede Ronde, waarvoor ze sindsdien als dichter, poŽzievertaler en gastredacteur werkzaam is geweest. In 2003 verscheen haar vertaling van de "Honderd Liefdessonnetten" van Pablo Neruda bij uitgeverij Prometheus; in 2004 verscheen haar debuutbundel "Niet ik beheers de taal" in de Windroos poŽziereeks van uitgeverij Holland, Haarlem.
Catharina Blaauwendraad
 
 
van een man in de nacht voor een raam, Erwin Vogelezang
klik op een foto om te vergroten
Klik op de foto voor vergroting
 
Uitgebreide beschrijving | Pagina groot
 
van een man in de nacht voor een raam

kijkt door een raam, ziet zwart, een uitgelopen restje
blauw. bedenkt een troebele melkweg of dat een open
gesneden rokerslong niet leeg is, maar met niets is
gevuld, dat wat het iets omvat, het tussen de tanden

neemt, door elkaar schudt, opnieuw ordent, terug
brengt tot de kern: cel in een membraan. een man
in een kamer voor een raam drukt zijn vingertoppen
tegen het glas, wil naar buiten, wil buiten woekeren.

komt in opstand tegen het niets, vervloekt de belofte
van iets. van lucht, een ziel, een kans, een opening,
een doorgang naar elders of eerder, een wormgat door
de tijd, zoals hij zich zijn vader herinnert, zomaar

weet dat het onvermijdelijk wordt om bretels te kopen.
houdt zijn broek op, heeft plotseling met twee handen
iets te doen. blijft vannacht nog, blijft voor het raam.


© Erwin Vogelezang


Erwin Vogelezang is in 1971 in Den Haag geboren. Daar woont hij, inmiddels met vriendin maar zonder snor, nog steeds. Houdt van moderne Amerikaanse literatuur, muziek, Tsjechisch bier en Indiaas eten, maar minder van de dood. Debuut Bladluis is in mei 2006 verschenen in de Windroosreeks. Erwin Vogelezang
 
 
huishouden, Xavier Roelens
klik op een foto om te vergroten
Klik op de foto voor vergroting
 
Uitgebreide beschrijving | Pagina groot
 
huishouden

we spreken de stoel af, het venster,
daarbuiten de put. hier het laken
en daaronder het naakte slopende meisje

midden de muur hangt ingekaderd
het toeziend oog; de camera's doen hun werk

en zonder hieraan afbreuk: een stoel wordt
geen stoel, houdt huis. zo ook het raamkozijn,
het tekort van de put. het haar dat haar bewaakt

de slaap sloopt niet meer droomt onafgesproken.
het venster graaft zich in het uitzicht in - eerlijk is eerlijk


© xavier roelens


Xavier Roelens is ťťn brok poŽzie-enthousiasme. Hij was hoofdredacteur van het literaire tijdschrift en er is, stelde met Maarten De Pourcq de bloemlezing Op het oog. 21 dichters voor de 21ste eeuw (Uitgeverij P) samen en organiseerde "Het Uitzaaiend Kaf - poŽziefestival voor jong talent". Eigen gedichten verschenen in o.a. PoŽziekrant, Het liegend konijn, NRC, De Revisor, DWB en in 2007 verschijnt zijn debuutbundel er is een spookrijder gesignaleerd (uitgeverij Contact). De meerstemmigheid en de maatschappelijke betrokkenheid van zijn werk komen helemaal tot leven in zijn opvallende voordrachten. Xavier Roelens
 
 
dreigbrief herschreven, na zoveel jaren, Danny Degenaar
klik op een foto om te vergroten
Klik op de foto voor vergroting
 
Uitgebreide beschrijving | Pagina groot
 
DREIGBRIEF HERSCHREVEN, NA ZOVEEL JAREN


Beste,

Leef je nog?
Zo ja, hoe gaat het?
Hoe ging het? Enzovoort.
Zo nee - laat maar.

Terwijl ik dit schrijf kijk ik uit op een bos
is inmiddels
Terwijl ik dit schrijf
ik kijk nergens meer op uit.

Zie je dat?

Verder lijkt alles bij het oude te blijven:
ik ben geen vogel
en al mijn gedachten wijzen erop
dat jij er evenmin een bent.
Heb ik je dit eerder verteld?

Weet dat ik weer in staat wordt geacht
te verdwijnen, met onder mijn arm deze brief,
voldoende gefrankeerd, maar onverstuurd
net als toen.

Groet,
X


© Danny Degenaar
uit: Eternelle lust geen bollen (521, Sandwich-reeks, 2005)


Danny Degenaar (1978) debuteerde in 2005 met de dichtbundel 'eternelle lust geen bollen', in de sanwichreeks, onder redactie van Gerrit Komrij.
Danny Degenaar
 
 
KOPDICHTERS, PJ Roggeband
klik op een foto om te vergroten
Klik op de foto voor vergroting
 
Uitgebreide beschrijving | Pagina groot
 
KOPDICHTERS

© PJ Roggeband

PJ Roggeband opereert op het snijvlak van tekenen, taal en theater. Sinds 2002 houdt hij zich onvoorwaardelijk bezig met de 11 in het algemeen en met elfletterige trefwoorden in het bijzonder. Resultaten van deze opmerkelijke zoektocht waren o.a. te bewonderen in het literaire blad Tirade en in de Volkskrant en te beluisteren als de Woordtopelf bij De Avonden (VPRO-radio) en op menig festival. Het weblogement van het Elfletterig Genootschap is inmiddels uitgegroeid tot het breedste weblog ter wereld. Naast het verzamelen van elfletterige woorden, is PJ Roggeband gefascineerd door neologismen, maakt hij maskers en tekent hij voor de Groene Amsterdammer.
 
 
zonder titel, pandorra
klik op een foto om te vergroten
Klik op de foto voor vergroting
 
Uitgebreide beschrijving | Pagina groot
 
zonder titel

© pandorra

pandorra(1971): ik zocht chaos en vond mezelf. Volgens het literaire tijdschrift Schrijven "een heerlijk plat pratende Haarlemse dichteres die schrijft over seks, drank en plezier".


vorig blad | overzicht